advertise

بوم نقاشی چیست ؟

بوم نقاشی یکی از سطوح مناسب برای خلق آثار نقاشی با استفاده از تکنیک های مختلف می باشد . بوم نقاشی ترکیب بسیار ساده ای از یک پارچه به بافت مناسب و یک قاب چوبی ساده است که پارچه مورد نظر به وسیله منگه روی قاب ثابت شده است. بوم نقاشی قابلیت استفاده با تکنیک های بسیاری را دارد از جمله تکنیک های نقاشی قابل اجرا بر روی بوم نقاشی می توان به رنگ روغنی ، رنگ آکرولیک ، گواش و غیره اشاره کرد . قدیمی ترین اثر نقاشی اجرا شده بر روی بوم یک اثر نقاشی فرانسوی به نام مریم و فرشتگان است که قدمت آن به سال ۱۴۱۰ میلادی بر می گردد و در حال حاضر در شهر برلین در کشور آلمان و در گالری گِمِلْده نگهداری می شود اما سطوح چوبی که سال ها به عنوان پس زمینه نقاشی محبوب و مورد استفاده نقاشان بودند کماکان تا سال ۱۶۰۰ میلادی در ایتالیا و تا سال ۱۷۰۰ در اروپای شرقی جایگاه خود را حفظ کرده و به عنوان پر کاربردترین زمینه مورد استفاده برای نقاشی شناخته می شدند . بوم های نقاشی که در گذر زمان تکامل یافته تر شدند در مقایسه با بافت چوبی مورد استفاده نقاشان قابلیت رنگ پذیری بیشتری داشتند به واسطه برخورداری تنها از یک قاب یا چهار چوبه چوبی از وزن بسیار کمتری نیز برخوردار بودند . سطوح چوبی مورد استفاده برای آماده شدن به سنباده خوردن بسیار به منظور دستیابی به یک سطح کاملا صاف و هموار نیاز داشتند که پروسه ای بسیار زمان بر و حساس بود و همچنین چوب همه انواع درختان برای این کاربرد مناسب نبود . 

روش ساخت بوم نقاشی

برای ساخت بوم اولین مرحله ساخت چهار چوب بوم است . برای ساخت چهار چوب بوم مورد نظر ابتدا می بایست ابعاد مورد نظر را مشخص کرده و سپس با استفاده از چوب خشک برای ساخت چهار چوب اقدام کرده . در صورتی که چوب مورد استفاده کاملا خشک نباشد در گذر زمان ترک خورده و اثر نقاشی را خراب می کند . مرحله بعد انتخاب یک پارچه مناسب است . برای ساخت بوم نقاشی ازانواع مختلف پارچه استفاده می کنند . انواع پارچه های کنف ، کتان و کرباس برای ساخت بوم قابل استفاده است . پس از برش زدن پارچه به اندازه مورد نیاز و ثابت کرن آن بوسیله منگه بر چهارچوب بوم نوبت به سنباده زدن پارچه می رسد. در روند سنباده زدن پارچه هرگونه ناصافی و گره موجود در پارچه از بین رفته و در نهایت سطحی یک نواخت و هموار حاصل خواهد شد . در مرحله بعد نوبت بهخ آستر کشی بوم می رسد . آستر کشی به معنای پوشاندن سطح پارچه بوم با مواد است . برای آستر کشی پارچه بوم از چسب چوب و یا سریش استفاده می شود و این مواد را به وسیله قلمو روی سطح پارچه می کشند به طوری هیچ قسمتی از بوم مواد نخورده باقی نماند . این مرحله را می توان با توجه به غلظت مواد و دقت کسی که بوم را می سازد چندین بار تکرار کرد.


آقای بوم
آقای بوم
آقای بوم

بوم های نقاشی با توجه به نوع چوب ، نوع پارچه ، نوع مواد مورد استفاده برای آستر کشی و دقت فردی که بوم را ساخته دارای کیفیت های مختلفی هستند . با توجه به این که استفاده از یک بوم نا مرغوب و بی کیفیت می تواند منجر به هدر رفتن زمان ، انرژی و هنر نقاش شود انتخاب بوم یکی از اصلی ترین و مهم ترین مراحل به شمار می رود و به نقاشان توصیه می شود در مرحله انتخاب بوم نهایت دقت و حساسیت را به خرج دهند . بسیاری از نقاشان حرفه ای به منظور حصول اطمینان از کیفیت نهایی کار شخصا برای ساخت بوم مورد نیاز خود اقدام می نمایند . با توجه به اهمیت بسیار زیاد کیفیت بوم نقاشی در نتیجه نهایی در این بخش به برخی از روش های تشخیص بوم مرغوب و باکیفیت از بوم نا مرغوب و بی کیفیت اشاره خواهیم کرد . در اولین مرحله می توان بوم مورد نظر را در مسیر تابش نور قرار داد و به آن نگاه کرد در صورت وجود هر گونه روزنه یا نقطه نورانی که قدرت تابش نور از آن قسمت با سایر قسمت ها تفاوت داشت بوم مورد نظر به خوبی آستر کشی نشده است . در مرحله دوم برای تشخیص مرغوبیت بوم با ناخن به پشت پارچه بوم بکشید در صورتی که رد ناخن به جای نماند بوم مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار است . یکی دیگر از روش های تشخیص مرغوبیت بوم نقاشی تا کردن قسمتی از پارچه بوم در قسمت پشتی بوم است در صورتی که پس از تا کردن مواد آستر کشی از روی پارچه جدا نشود بوم مورد نظر مرغوب است . در نهایت در زمان استفاده از بوم مرغوب رنگ نباید به پشت پارچه نشت کند . 

تکنیک های نقاشی قابل اجرای روی بوم

در میان انواع تکنیک های نقاشی تکنیک رنگ روغنی ، تکنیک رنگ آکرولیک و تکنیک گواش از تکنیک های قابل اجرا روی بوم به شمار می روند که در ادامه به معرفی هریک از این تکنیک ها خواهیم پرداخت . رنگ های روغنی رنگ هایی هستند که حلال آن ها تینر بوده و یکی از جذاب ترین تکنیک ها برای نقاشی روی بوم به شمار می رود و از جلای خاصی برخوردار هستند . رنگ های روغنی با استفاده از انواع قلموهای متناسب با سایز طرح مورد نظر روی بوم نقاشی به کار برده می شوند . از مزایای کار بار رنگ های روعنی می توان قابلیت ترکیب رنگ ها ، سایه زدن و در نهایت امکان هر گونه مانور روی طرح مورد نظر را برشمرد و از معایب آن می توان بوی شدید تینر ، پاک کردن قلمو و مدت زمان به نسبت زیاد برای خشک شدن کار اشاره کرد . رنگ های آکرولیک نیز از گروه رنگ هایی هستند که به صورت تخصصی برای کار روی بوم نقاشی مناسب هستند اگرچه قابلیت کار روی انواع مقوا را نیز دارند . حلال رنگ های آکرولیک آب است و به همین دلیل در مقایسه با رنگ های رنگ روغن به سهولت بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند ، شستن و تمیز کردن قلموها بسیار ساده و مدت زمان مورد نیاز برای خشک شدن کار نیز بسیار کوتاه است اما در مقایسه با رنگ های روغنی قابلیت ترکیب و سایه زنی بسیار کمتری دارند و برای کارهایی با سبک رئال کمتر مورد استفاده قرار می گیرند . آخرین تکنیک قابل استفاده و اجرا بر روی بوم نقاشی تکنیک گواش است که به طور معومل روی انواع کاغذ و مقوا مورد استفاده قرار می گیرد اما قابلیت اجراروی بوم را نیز داشته . حلال گواش آب بوده ، گواش در مقایسه با رنگ های روغنی وآکرولیک به سرعت خشک می شود اما جلا و نمای رنگ های روغنی و آکرولیک را نداشته .