advertise

روش ساخت بوم نقاشی به چه صورت است؟

امروزه با اینکه بوم نقاشی آماده با کیفیت و در اشکال مختلف در بازار موجود است، اما برخی هنرمندان ترجیح می‌دهند خودشان بوم را تهیه کنند. چرا که با این کار می‌توانند هر سطحی را که برای نقاشی خود می‌خواهند را بسازند. روش ها و مشخصات تهیه بوم نقاشی خوب و کارهایی که لازم است هر هنرمند در هر مرحله از کار آن را انجام دهد در گزینه های زیر به صورت کامل شرح داده شده است. ویژگی های ساخت قاب برای بوم نقاشی: اولین کاری که در ساخت بوم نقاشی اهمیت دارد، تهیه یک قاب چوبی برای بوم است. برای این کار ابتدا باید مطمئن شوید تا چوب مورد استفاده حتما خشک باشد در غیر این صورت مدتی بعد چوب ترک خورده و نقاشی خراب می‌شود. بهترین چوب برای ساخت بوم نقاشی، چوب سفید است که هم قیمت مناسبی دارد و هم خشک است. گام بعدی برش زدن چوب است، ابتدا با توجه به ابعاد مورد نظر چوب را برش دهید و سمباده بزنید. سپس آنها را به صورت عمودی به هم وصل کنید تا چارچوب و قاب مورد نظر ساخته شود. توجه داشته باشید قبل از اتصال چوب‌ها به یکدیگر، باید آنها را فارسی‌بُر کنید. یعنی سر چوب‌ها باید با زاویه‌ای ۴۵ درجه به هم متصل شوند تا در نهایت زاویه ۹۰ درجه بسازند. سپس آن‌ها را با منگنه و چسب چوب به یکدیگر متصل کنید.

پارچه بوم نقاشی چیست

بعد از اطمینان از ساخت چهارچوب محکم و اصولی با زوایای ۹۰ درجه، نوبت به انتخاب پارچه بوم نقاشی مناسب می‌رسد. برای ساخت بوم انواع پارچه‌ها با ضخامت‌های گوناگون چون کنف، کتان، کرباس و پلی استر در مراکز فروش پارچه بوم نقاشی وجود دارد که معمولا بهترین نوع آن، پارچه بوم نقاشی کتان است. هر چه پارچه ضخیم‌تر باشد برای ساخت بوم مناسب‌تر است. بعد از انتخاب پارچه، چارچوب را روی آن بگذارید و به مقدار اضافه‌تر درحدی که پارچه به سمت قسمت داخلی چوب تا بخورد، برش دهید. مرحله بعد که کار بسیار دشواری نیز است، اتصال پارچه بر روی قاب است. معمولا در نحوه ساخت بوم نقاشی از دستگاه‌های مخصوص استفاده می‌کنند، اما هنرمندانی که خودشان بوم می‌سازند وسیله کوچک‌تری بنام بوم‌ کش دارند. ابتدا پارچه باید از یک طرف با منگنه‌های تفنگی و سوزن‌های ضخیم به چوب متصل شود. سپس از طرف دیگر پارچه را در بوم‌کش قرار می‌دهند و تا جایی که امکان دارد آن را می‌کشند و منگنه می‌زنند. این کار را از هر طرف تکرار کنید. نکته بسیار مهم این است که پارچه را به مقداری باید بکشید که هیچگونه چین و تابی در آن به وجود نیاید و کاملا کشیده و صاف باشد.


آقای بوم
آقای بوم
آقای بوم

قدم بعدی سنباده زدن پارچه در تهیه بوم است، این کار باعث می‌شود تا تمام پرزها و برجستگی‌های اضافی پارچه از بین رفته و سطحی کاملا یکنواخت به دست آید. دقت داشته باشید که باید از یک سمباده نرم استفاده کنید و آن را به آرامی روی پارچه بکشید تا پاره نشود. زیرسازی بوم نقاشی: حال نوبت به زیرسازی بوم نقاشی یا آسترکشی رسیده است. یعنی پوشاندن پارچه با مواد مخصوص. رایج‌ترین موارد مورد استفاده در این کار جسو، چسب چوب و یا چسب سریشمی‌اند. در این مرحله ماده مورد نظر را به وسیله قلم‌مو روی بوم منتقل کنید به طوری که تمام قسمت‌های پارچه آغشته به مواد شوند. این کار را چندین بار تکرار کنید و در نهایت با یک کاردک روی آن بکشید تا لایه نازکی از مواد باقی بماند و غلظت همه بخش‌های پارچه یکسان شود، در غیر این صورت پس از خشک شدن ترک خواهد خورد.

مشخصات بوم نقاشی خوب چیست؟

بوم‌ها با توجه به نوع چوب، پارچه و مواد زیرسازی بوم نقاشی، کیفیت‌های متفاوتی دارند. انتخاب نوع مرغوب بوم برای شما به عنوان یک هنرمند بسیار مهم است، زیرا بخش زیادی از انرژی و زمان خلق آثار هنری شما به بوم نقاشی‌تان بستگی دارد. پس در این کار حساسیت و دقت زیادی به خرج دهید. داشتن آستر: یکی از مشخصات بوم نقاشی خوب، داشتن آستر مرغوب است. بوم را روبروی یک منبع نور قرار دهید و به دقت آن را بررسی کنید تا مواد زیرسازی در همه جای آن به یک مقدار باشد. باید میزان عبور نور در همه قسمت‌های بوم یکسان باشد اگر غیر از این باشد، یعنی آسترکشی به درستی انجام نشده است. تا کردن پارچه: یک تکه از قسمت اضافی پارچه پشت بوم را تا کنید، اگر مواد روی آن ترک‌های ریز خورد، یعنی زیرسازی بوم مرغوب نیست. کشیدن شی نوک تیز روی پارچه: در این مرحله با ناخن یا یک شی کمی نوک تیز را پشت پارچه بوم بکشید، اگر رد آن روی پارچه به جای نماند، یعنی کیفیت پارچه خوب است. به یاد داشته باشید در یک بوم نقاشی حرفه ای رنگ نباید به پشت پارچه نفوذ کند. ویژگی های چوب بوم نقاشی: نکته دیگری که باید به آن در طرز تهیه بوم نقاشی توجه داشته باشید چوب بوم است، چارچوب نباید هیچگونه شکستگی یا ترک داشته باشد و تمام زوایای آن باید ۹۰ درجه باشند.