advertise

قیمت گذاری آثار هنری

قیمت گذاری آثار هنری هنرمندان جوان یکی از سخت‌ترین مراحل برای یک هنرمند نوظهور است. قیمت یک اثر هنری انواع متغیرها از فاکتورهای استاندارد مانند اندازه و مراحل تولید گرفته تا مسائل جزئی‌تر مثل سبک منحصر به فرد اثر را نیز در برمی‌گیرد. در این بین قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان کمی مشکل‌تر است، زیرا آن‌ها باید با توجه به تازه کار بودنشان آثارشان را ارزش گذاری کنند. این قیمت گذاری باید طوری باشد که هم خریداران راضی باشند و ترغیب به خرید شوند، هم هنرمندان مزد وقت صرف شده‌شان را دریافت کنند. ما در مقالات قبلی وبلاگ پروانه، مطالبی را با عنوان قیمت گذاری آثار هنری با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. در این مطلب قصد داریم نکاتی را به جهت قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان، برای شما شرح دهیم؛ در ادامه همراه ما باشید. ۱- هنرمندان هم سن خود و خریداران آثارتان را بررسی کنید یکی از بهترین راه‌های قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان، بررسی کار هم سن و سال‌های خود آن‌ها است. یعنی افرادی که اندازه شما سن و تجربه‌ی کار هنری دارند. اگر مستقیما به فروش آثارتان می‌پردازید، بهتر است که با هنرمندان و دوستانی صحبت کنید که در محل مشابه شما کار می‌کنند و دامنه قیمت گذاری آن‌ها معمولا با شما مطابقت دارد.

۲- در ابتدای قیمت گذاری، قیمت اصلی را مشخص کنید به طور کلی توصیه می‌شود در قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان، همان ابتدا قیمت اصلی و نهایی مشخص گردد. یعنی مطمئنا نمی‌توانید بعد از اینکه اثری را فروختید یا خریداری از اثرتان خوشش آمد، اقدام به تغییر قیمت کنید و بگویید نظرتان عوض شد. برای اینکه از قیمت گذاری خود پشیمان نشوید، سعی کنید همان ابتدا به حداقل مبلغی که اثر شما را خریداری می‌کنند فکر کنید. سپس کمی بیشتر از این مبلغ را به عنوان هزینه نهایی انتخاب نمایید، به طوری که انرژی شما و هزینه مواد مصرف شده هم نادیده گرفته نشوند. در این صورت فرد خریدار در نگاه اول قیمت اثرتان را می‌بیند و در صورت تمایل به خریداری آن می‌پردازد. اما اگر شما به حداقل مبلغ چیزی اضافه نکرده باشید و پس از انتخاب او نظرتان عوض شود، احتمالا خریدار منصرف می‌شود.


آقای بوم
آقای بوم
آقای بوم

۳- به قوانین و هزینه‌های گالری توجه کنید در واقع هیچ معیار واقعی در زمینه قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان وجود ندارد و متاسفانه قیمت گذاری در بین سیستم بعضی از گالری‌ها، بسیار ناکارآمد و فاقد بینش است. اعتبار کار یک هنرمند با تعیین قیمت آن گره خورده است، ولی برخی از گالری داران توصیه می کنند که اگر اثری فروش نرفت، قیمت آن را کاهش دهید. بعضی از افراد با این عقیده موافق نیستند ولی در قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان، قوانین کمی متفاوت است. آن‌ها باید کمی انعطاف بیشتری داشته باشند تا کم کم دیده شوند و مشتری خودشان را پیدا کنند. از طرفی اکثر هنرمندان جوان با گالری‌های تازه تاسیس کار می‌کنند و این‌ها همگی هزینه‌هایی از جمله پرداخت اجاره، حقوق کارمندان، حمل و نقل آثار و… را محاسبه می‌کنند و هنرمندان مبلغ زیادی را باید برای گالری مورد نظر کنار بگذارند.

۴-صبور باشید

برخی از هنرمندان جوان در ابتدای کارشان در بازارهایی نفوذ می‌کنند که به نوعی مسابقه قیمتِ رو به پایین مطرح است و به اصطلاح بازارهای نو ظهور هستند. یعنی گاهی به جای فکر کردن به افزایش صعودی قیمت‌ها، ترجیح می‌دهند قیمت را در پایین‌ترین قیمت نگه دارند تا کمی معروف شوند. آن‌ها صبر می‌کنند، قیمت‌ها را پایین نگه می‌دارند و این راهی برای محافظت از بازار و تداوم آنهاست. پس از آنکه آثار هنرمند مورد توجه گسترده قرار گیرد، برنامه‌های بعدی و شرکت در رویدادی بزرگ‌تر مانند یک نمایشگاه در موزه، می‌تواند مفید باشد. ولی به شرط اینکه قیمت گذاری آثار هنرمندان جوان، این مسیر را طی کرده باشد و به تدریج و با صبر، منتظر این لحظه‌ها بمانند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن پروانه از نمایشگاه‌های هنری هنرمندان دیدن کنید، با آن‌ها آشنا شوید و به راحتی اثر مورد علاقه خود را خریداری نمایید. همچنین با عضویت در خبرنامه پروانه، همه روزه جدیدترین مطالب دنیای هنری با شما به اشتراک گذاشته می‌شوند.